Sunday, January 02, 2011

Faizal Yusuf MENINGGAL DUNIA??

tgh tengok MELODI n sy sgt terkejut..Faizal Yusuf telah meninggal dunia..sy sangat meminati bakat beliau dlm bidang lakonan..


ni adelah petikan berita yg sy amik kat BERITA HARIAN..tajuk artikel 

'Arwah senyum lihat anak' 
Oleh Zul Husni Abdul Hamid
edisimingguan@bharian.com.my
2011/01/02


GAMBAR kenangan Faizal bersama anaknya, Muhammad Rayyan.
 
 Pelakon sempat jumpa bekas isteri sebelum meninggal

KUALA LUMPUR: Pelakon, Faizal Yusup, 33, begitu ceria ketika keluar menikmati ikan bakar bersama keluarganya selepas tamat penggambaran drama bersiri, Tiramisu, pada malam menjelang tahun baru, kelmarin. 

Keceriaan itu bagaimanapun, berakhir pada jam 1.45 tengah hari semalam, apabila bekas suami penyanyi, Siti Nordiana Alias atau Nana itu menghembuskan nafas terakhirnya di Hospital Pusrawi, Jalan Tun Razak, di sini kerana serangan jantung.

Allahyarham meninggalkan seorang balu, Rosmunira Rashid, 27, yang hamil lima bulan serta seorang anak lelaki, Muhammad Rayyan Nakhaie, 3, hasil perkahwinan dengan Nana.

Abang Faizal, Shaiful Yusup, 35, berkata Allahyarham mengadu sakit dada sekitar jam 9 pagi sebelum rebah di tandas rumahnya di Sentul dengan mulut berbuih.

“Saya bergegas membawanya ke hospital. Dalam perjalanan arwah nampak tenang dan sempat berpesan menghubungi bekas isterinya, Nana kerana mahu melihat Rayyan.

“Tetapi, selepas itu keadaan kesihatan Faizal makin lemah dan pada jam 1.45 tengah hari, dia menghembuskan nafas terakhirnya.
“Pemergian Faizal agak mengejutkan kerana arwah tidak pernah mengadu sakit. Malam tadi (kelmarin), arwah begitu gembira membawa kami sekeluarga makan ikan bakar,” katanya.

Jenazah pelakon yang popular dengan drama bersiri, Adamaya, Manjalara dan Tiramisu itu akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Batu Muda, Batu Caves, jam 10 pagi ini.

Sementara itu, Nana yang turut berada di hospital berkata, dia merasai keanehan ketika arwah menghubungi anak mereka dua minggu lalu.

“Berulang kali dia berpesan kepada Rayyan supaya menjaga Nana dengan baik dan tidak menyusahkan hati Nana,” kata Nana yang berpisah dengan Faizal pada 14 September 2009.

Nana berkata, Faizal ada menghubunginya beberapa kali malam kelmarin kerana mahu berbual dengan Rayyan tetapi anaknya itu berada di kampungnya di Sendayan, Negeri Sembilan.

“Pagi tadi, adik Faizal menelefon meminta Nana membawa Rayyan ke hospital. Arwah cuma tersenyum melihat Rayyan dan Nana.

“Nana dalam perjalanan pulang apabila mendapat tahu Faizal semakin lemah sebelum meninggal dunia,” katanya.

Saat-saat Kematian 

di ambil dr http://ohislam.com/saat-saat-kematian/

Dikisahkan ketika Allah mencipta Al-Maut (kematian) dan menyerahkan kepada Izrail, maka berkata malaikat Izrail, “Wahai Tuhanku, apakah Al-Maut itu?”. Maka Allah menyingkap rahsia Al-Maut itu dan memerintah seluruh malaikat menyaksikannya. Setelah seluruh malaikat menyaksikannya Al-Maut itu, maka tersungkurlah semuanya dalam keadaan pengsan selama seribu tahun. Setelah para malaikat sedar kembali, bertanyalah mereka, “Ya Tuhan kami, adakah makhluk yang lebih besar dari ini?” Kemudian Allah SWT berfirman: “Akulah yang menciptakannya dan Akulah yang lebih agung daripadanya. Seluruh makhluk akan merasakan Al-Maut itu”.

Kemudian Allah memerintahkan Izrail mengambil Al-Maut. Walau bagaimanapun, Izrail khuatir jika tidak terdaya untuk mengambilnya sedangkan Al-Maut lebih agung daripadanya. Kemudian Allah memberikannya kekuatan, sehinggalah Al-Maut itu menetap di tangannya. Malaikat Izrail diberi kemampuan yang luar biasa oleh Allah hingga barat dan timur dapat dijangkau dengan mudah olehnya.

100 hari sebelum kematian – Ini adalah tanda pertama dari Allah kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walau bagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.

40 hari sebelum kematian – Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arasy Allah. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih akan merasakan seakan-akan bingung seketika.
7 hari sebelum kematian – Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba ianya berselera untuk makan.

3 hari sebelum kematian – Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu di antara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

1 hari sebelum kematian – Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Hari kematian – Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.


Baginda Rasullullah S.A.W bersabda, “Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai ke lutut. Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar. Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar. Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu”.

Sambung Rasullullah S.A.W. lagi, “Kalau orang yang nazak itu orang yang beriman, maka malaikat Jibrail akan menebarkan sayapnya yang disebelah kanan sehingga orang yang nazak itu dapat melihat kedudukannya di syurga. Apabila orang yang beriman itu melihat syurga, maka dia akan lupa kepada orang yang berada disekelilinginya. Ini adalah kerana sangat rindunya pada syurga dan melihat terus pandangannya kepada sayap Jibrail. Kalau orang yang nazak itu orang munafik, maka Jibrail akan menebarkan sayap disebelah kiri. Maka orang yang nazak tu dapat melihat kedudukannya di neraka dan dalam masa itu orang itu tidak lagi melihat orang disekelilinginya. Ini adalah kerana terlalu takutnya apabila melihat neraka yang akan menjadi tempat tinggalnya”.

Sama-sama kita renungkan.




1 comment:

armouris said...

takziah dan al-fatihah! info tentang serangan jantung di SIHAT SELALU - Bagaimana Serangan Jantung Terjadi